Shockwave therapie

Wat is shockwave therapie?
Shockwave therapie is een internationaal erkende therapie die door fysiotherapeuten wordt gebruikt bij het behandelen van chronische pijn en peesaandoeningen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft shockwave therapie niets te maken met elektronische golven, maar met drukgolven. Deze krachtige trillingen worden door een behandelkop richting de pijnlijke plek verzonden en zetten het lichaam aan tot genezing. De drukgolven activeren dus het lichaamseigen genezingsproces, de doorbloeding wordt verbeterd en de genezingskans wordt daardoor verhoogd met 85%. Ons lichaam bestaat uit een prima zelfregulerend systeem, maar kan bij chronische pijn dat zetje in de rug goed gebruiken. Zodat u voortaan pijnvrij door het leven gaat.

Wanneer shockwave therapie?
Shockwave therapie wordt voornamelijk gebruikt bij het behandelen van chronische pijn en peesaandoeningen en kan uitkomst bieden waar injecties, medicatie en relaxatiemethodes dat niet doen. Herkent u (een van) onderstaande klachten en komt u hier maar niet vanaf? Dan kan shockwave therapie, in overleg met uw fysiotherapeut, de oplossing zijn.

• Peesontstekingen of langdurige blessures zoals hielspoor
  • Schouderklachten
  • Kniepijn
  • Chronische elleboogpijn (tennisarm/golferselleboog
  • Chronische nek/rugpijn
  • Scheenbeen irritatie, oftewel Shin Splint
  • Chronische pijn aan de achillespees

Herkent u zich in een van bovenstaande klachten en zou u graag wat meer willen weten over shockwave therapie? Neem dan contact op met een van onze fysiotherapeuten.

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?
Waarom zouden we shockwave therapie verkiezen boven “gewone” fysiotherapie waarbij de therapeut handmatig het probleem tracht te verhelpen? Net als handmatige fysiotherapie is het doel van shockwave therapie om de pijn die u ervaart permanent weg te nemen, zodat bewegen niet meer als een last voelt.

Voordelen van shockwave therapie zijn:

• De behandeling maakt geen gebruik van geneesmiddelen of chirurgie, maar zet het lichaam aan tot genezing; een natuurlijk proces dus.
  • Gemiddeld heeft u aan 4 tot 5 behandelingen genoeg om al uitstekend resultaat te merken.
  • Na enkele dagen zult u merken dat de pijn vermindert en dat het maken van de voorheen pijnlijke beweging u makkelijker afgaat.
  • Injecties of operaties kunnen voorkomen worden door shockwave therapie.

Hoe ziet zo’n shockwave behandeling er nou uit?

Stap 1 bestaat, zoals bij elke behandeling, uit het vergaren van informatie. Met uw fysiotherapeut bepaalt u wat de klachten precies zijn, waar de pijn zich bevindt en welke bewegingen pijnlijk aanvoelen. In sommige gevallen kan een echo-onderzoek helpen de klachten beter in kaart te brengen.

Nadat de diagnose is gesteld worden de drukgolven vervolgens middels een behandelkop naar de pijnlijke plek gestuurd, om zodoende het lichaam aan te zetten tot genezing. Deze sessies van 5 a 10 minuten kunnen op korte termijn al resultaat bieden.

Fysio Solutions - Shockwave therapie